فرقه احمدیه

میرزا غلام احمد، بنیانگزار فرقه احمدیه احمدیه نام فرقه‌ای از مسلمانان است که پیرو میرزا غلام احمد می‌باشند. احمدیان وی را «مسیح و مهدی موعود» می‌دانند و از دستورات وی پیروی می‌کنند. مخالفان فرقه احمدیه از این پدیده به عنوان «قادیانیزم»، که نشات گرفته از محل تولد میرزا غلام احمد و فرقه احمدی است، یاد می‌کنند. موءسس این فرقه غلام احمد قادیانى است. غلام احمد در سال 1839م در روستایى به نام قادیان از شهرستان گرداس پور پنجاب از ایالت‏هاى هند متولّد شد و در سال 1908م در شهر لاهور در پاکستان از دنیا رفت و جسد او به قادیان منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. غلام احمد بیشتر وقت خود را صرف فراگیرى علوم اسلامى، مباحثات علمى و موعظؤ مردم مى‏کرد. منطق، فلسفه، علوم دینى وادبى را نزد اساتید خود فرا گرفت، و علم طبابت را نزد پدرش که طبیب ماهرى بود آموخت. وى زمانى که کشیشان مسیحى به تبلیغات گسترده‏اى در شبه قارؤ هند اقدام کرده بودند، به مبارزه با آنها پرداخت و در این باره کتاب «براهین احمدیه» را به نگارش درآورد. غلام احمد تألیفات زیادى داشته و متجاوز از هفتاد جلد کتاب، رساله و مقاله به زبان اردو، عربى و فارسى از وى بر جاى مانده است که در مجموعه‏اى به نام «روحانى خزائن» در بیست و دو جلد گردآورى شده و توسط پیروان وى در پاکستان به چاپ رسیده است. برخى از مهم‏ترین کتاب‏هاى وى عبارتند از:«براهین احمدیه» در اثبات حقانیت قرآن، پیامبر و دین اسلام، «سیرة الابدال» دربارؤ علامات و نشانه‏هاى عبادالرحمن؛ «مواهب الرحمن» در بیان معجزات و عقاید غلام احمد و حمایت‏هاى الهى از وى؛ «نجم الهدى» در معرفى غلام احمد و دلایل دعوت و بعثت وى؛ «حقیقة المهدى» حاوى دلایل مسیح و مهدى بودن غلام احمد؛ «لُجّة النور» مشتمل بر رساله‏ها و نامه‏هاى وى براى علماى عرب، شام، عراق و خراسان؛ «خطبه الهامیه» بیانگر الهامات و وحى خداوند بر او و مطالبى در مورد دلایل بعثت وى و این که او مسیح موعود است؛ «اعجاز مسیح» در تفسیر سورؤ حمد؛ «تبلیغ اسلام» حاوى نامه‏هاى وى به بزرگان عرب و فارس، تأیید دولت انگلستان، تبلیغ، دعوت و پذیرش مردم نسبت به سخنان و ادعاهاى وى.   تاریخ پیدایش احمدیه به سال 1889م برمى‏گردد که وى در سن چهل سالگى اعلام کرد مورد وحى و الهام الهى قرار دارد و از کسانى است که خداوند هر صد سال یکى از آنها را برمى‏انگیزد تا دین اسلام را تجدید کند و ادعا کرد که از طرف خداوند مأمور است از مردم بیعت بگیرد. وى مدعى بود مخالفانش به صورت غیر طبیعى کشته خواهند شد و نیز مدعى بود که هنگامى که بیمارى طاعون انتشار یافته بود، به واسطه او بیماران به صورت معجزه آسا شفا یافته‏اند، و این امور را دلیل بر حقانیت خود مى‏دانست.غلام احمد معترف بود که بیشتر عمر خود را در تأیید و پیروزى دولت انگلستان سپرى کرده است.  و در زمان استعمار هندوستان توسط انگلیس چندین رساله و کتاب در تجلیل و حمایت از دولت انگلستان به نگارش درآورد.وى بر این باور بود که دولتِ بریتانیا همه اقشار مردم را از جهت حریت و آزادى با دیدؤ یکسان مى‏بیند و در این باب کمال انصاف و دادگرى را رعایت مى‏کند، ملت‏ها در زیر سایؤ رأفت آن‏ها به آرزوى خود رسیده‏اند و از وقتى که دست به دامان آنان زده‏اند در راحتى به سر مى‏برند، بدین جهت براى سران و بزرگان انگلیس دعا مى‏کرد و اطاعت از دولت انگلستان را واجب مى‏دانست. او در کتاب حقیقة المهدى مدعى است که اگر ترس از شمشیر دولت بریتانیا نبود وى را مى‏کشتند، لذا از دولت بریتانیا سپاسگزار بود. این ارتباط و دلبستگى بعد از غلام احمد نیز در پیروان او ادامه داشت تا جایى که خلیفؤ دوم این فرقه بشرالدین محمود احمد کتابى به نام «تحفؤ شاهزاده ویلز» به پادشاه انگلستان«ویلز نجل جورج پنجم» به نگارش درآورد و به وى هدیه داد. امّا رهبران کنونى این فرقه، خود را مخالف انگلستان، آمریکا و اسرائیل مى‏دانند و معتقدند هیچ‏گونه تفاهمى در گذشته وحال با انگلستان نداشته و ندارند. جمعیت آمار درستی از طرفداران این فرقه به دلیل غیر قانونی بودنشان در بعضی از کشورها وجود ندارد. فرقه احمدیه دارای شهرهایی تماما احمدی نشین در کشورهای هندوستان، پاکستان و بنگلادش است. همچنین با توجه به مهاجرت بسیاری از طرفداران این فرقه به اروپا، آمریکا، کانادا و چند کشور آفریقایی از جمله تانزانیا می‌توان طرفداران جماعت احمدیه را در حدود ۷ الی ۱۰ میلیون نفر تخمین زد. گفتنی است که در حدود ۲۰۰هزار تن از پیروان فرقه احمدیه نیز در کشور اندونزی زندگی می‌کنند محدودیت‌های مذهبی و مراکز عمده جماعت احمدیه بعد از اخراج سومین خلیفهجماعت مسلمانان احمدیه از پاکستان، همینک مرکز این جمعیت در کشور انگلستان قرار دارد و امروزه پنجمین خلیفه جماعت احمدیه در شهر لندن زندگی می‌کند. طرفداران فرقه احمدیه در ۲ شهر رابوئا در پاکستان و قادیان در هندوستان اکثریت مطلق را دارند. در پاکستان طرفداران این فرقه حق انجام فعالیت‌های مذهبی و برپایی مساجد خودشان را ندارند و شیوخ سنی و شیعه آنها را «مرتد» و «گمراه» می‌خوانند. اما در هندوستان طرفداران تفکر احمدی مشکل ابراز عقاید و فعالیت‌های مذهبی خودشان را ندارند و در آنجا آزادانه فعالیت می‌کنند. در انگلستان، استرالیا، کانادا و آمریکا جمعیت احمدیه دارای مساجد و طرفداران زیادی است که اکثر آنان را مهاجرین هندی و پاکستانی تبار تشکیل می‌دهند. قابل ذکر است که عربستان سعودی برای پیروان جماعت احمدیه روادید سفر حج صادر نمی‌کند و پیروان فرقه احمدیه حق ورود به اماکن مقدس اسلامی در عربستان سعودی را به هیچ عنوان ندارند.  شاخه‌ها بعد از مرگ میرزا غلام احمد، که خود را عیسی مسیح دوباره ظهور کرده و مهدی مسلمانان میخواند، پس از مدتی طرفداران وی بر سر چگونگی ادامه نهضت، رهنمود قرآن در مورد ختم پیامبران (۳۳-۴۰) و چگونگی جانشینی وی به دو دسته کاملاً متضاد تقسیم شدند که عبارت بودند از حرکت احمدیه لاهور و جماعت مسلمین احمدیه. پیش‌زمینه پس از مرگ غلام احمد در سال 1908م حکیم نور الدین بهیروى از شاگردان غلام احمد به عنوان جانشین و خلیفه اوّل غلام احمد معرفى شد. وى پس از شش سال رهبرى فرقه، در سال 1914م درگذشت. پس از فوت وى در فرقه احمدیه اختلاف و انشعاب پدید آمد. عده اندکى به محمد على لاهورى روى آوردند که به انجمن «لاهوریه» و «مجددیه» معروف شدند. «محمد على لاهورى» داراى تألیفات زیادى از جمله ترجمه قرآن به زبان انگلیسى است. انجمن لاهوریه معتقدند غلام احمد هیچ‏گاه ادعاى پیامبرى نکرد و تنها خود را مجدد دین اسلام معرفى کرد. امّا اکثریت قادیانى‏ها ریاست «میرزا بشیر الدین محمود احمد» فرزند بیست و پنج ساله غلام احمد را پذیرفتند و بر اعتقاد به مهدویت و مسیح بودن غلام احمد باقى ماندند. مرکز این فرقه ابتدا در قادیان بود و بعد از تشکیل دولت پاکستان به این کشور منتقل و در قصبه ربوه استقرار یافت. محمود احمد به عنوان خلیفه دوم احمدیه تا سال 1965 به مدت پنجاه و یک سال رهبرى این فرقه را به عهده داشت. از جمله کتاب‏هاى وى تفسیر کبیر قرآن است.  بعد از محمود احمد، فرزندش میرزا نصیر احمد به جاى وى رهبرى را به عهده گرفت و تا زمان مرگ خود در سال 1982 رهبرى این فرقه را به عهده داشت. سپس میرزا طاهر احمد، پسر عموى میرزا نصیر احمد، خلیفه چهارم فرقه احمدیه شد که تاکنون رهبرى این فرقه را در انگلستان به عهده دارد و در مسجد الفضل لندن به اقامه نماز جماعت و جمعه مى‏پردازد. جماعت مسلمین احمدیه طرفداران خلیفه گری که نگاهی کاملاً متفاوت به نقش میرزا غلام احمد داشتند، مدعی شدند که محمد آخرین پیامبر با کتاب خدا و میرزا غلام احمد «مسیح و مهدی موعود» و پیامبر بدون کتاب خدا بوده‌است. به این ترتیب پس از مرگ حکیم نورالدین بروی در سال ۱۹۱۴، طرفداران خلیفه گری، پسر میرزا غلام احمد را به عنوان «خلیفه مسیح و مهدی دوم» برگزیدند. امروزه خلیفه جماعت مسلمین احمدیه به وسیله نمایندگانی از سراسر کشورهایی که دارای جمعیت قابل توجه احمدی است انتخاب می‌شود و با اینکه اکثر خلفا از فرزندان و نسب میرزا غلام احمد بودند اما در آئین احمدی خلافت به صورت موروثی نیست و در کل خُلفا توسط نمایندگان جماعت احمدی در سرتاسر دنیا و به صورت مادام العمر انتخاب می‌شوند. خُلفای جماعت مسلمین احمدیه   میرزا غلام احمد، بنیانگزار فرقه احمدیه خلیفه اول (۱۹۰۸-۱۹۱۴): حکیم نورالدین بروی (۱۸۴۱-۱۹۱۴) خلیفه دوم (۱۹۱۴-۱۹۶۵): میرزا بشیرالدین محمود (۱۸۸۹-۱۹۶۵) خلیفه سوم (۱۹۶۵-۱۹۸۲): میرزا ناصر احمد (۱۹۰۹-۱۹۸۲) خلیفه چهارم (۱۹۸۲-۲۰۰۳): میرزا طاهر احمد (۱۹۲۸-۲۰۰۳) خلیفه پنجم (۲۰۰۳- تا به امروز): میرزا مصرور احمد (۱۹۵۰- تا به امروز) پنج اصل بنیادین جمعیت احمدیه عبارت‌اند از:  توحید، نماز، روزه، زکات و حج قابل ذکر است این جمعیت به چند باور اساسی که باورهای اکثریت قاطع مسلمانان جهان (سنی و شیعه) است اعتقاد ندارند.     عقاید غلام احمد قادیانى را مى‏توان در محورهاى ذیل خلاصه کرد: حضرت عیسى(ع) بر روى صلیب از دنیا نرفت بلکه بى هوش گردید و پایین آورده شد و هنگامى که جراحت‏هاى او بهبود یافت به هند رفت وپس از مدتى به مرگ طبیعى از دنیا رفت. قبر مسیح(ع) نزدیک خطه پنجاب در «سرینگر» کشمیر واقع است. او اعتقاد مسیحیان به رستاخیز عیسى در آخرالزمان را قبول ندارد، لذا احادیث مربوط به رجوع دوبارؤ عیسى مسیح را تأویل کرده و گفته است منظور، خود عیسى نیست بلکه فردى شبیه به عیسى و تجلى اوست. او معتقد بود که به دلیل ضلالت بیش از حد مسیحیان و انحراف مردم از دین حق و فراگیرى فساد، تباهى، ظلم و کذب در سراسر جهان، خداوند حضرت عیسى(ع) را از فتنه‏هاى امتش مطلع کرد و وقتى حضرت مسیح(ع) فهمید امتش همؤ اهل زمین را هلاک و از راه حق دور مى‏سازند، ناراحت شد و براى کمک به ستم دیده‏ها و مظلومان، نائبى از خداوند درخواست کرد که متحد و مشابه با حقیقت و جوهر او و به رنگ اعضا و جواهرش باشد و خداوند نیز وى (غلام احمد قادیانى) را به نیابت حضرت مسیح(ع)، انتخاب کرد تا صلیب را که مسیحیان تعظیم و تمجیدش مى‏کنند بشکند و خوک را بکشد. غلام احمد احادیثى را که دربارؤ مهدى موعود آمده و ایشان را

/ 0 نظر / 8 بازدید